28 December 2014

Step with Gyne: Fertility check-up (scan rahim)

Assalamualaikum.

Semalam. Setelah dekat 1 tahun 8 bulan lebih tak ada apa-apa usaha ke arah perubatan dan hanya conceive naturally dengan ambil acid folic, semalam dah memaksa kan hubby pergi jumpa Gyne (doktor pakar sakit puan. Sebab apa paksa? sebab hubby bukan orang yang suka pergi klinik dan sewaktu dengannya.

Dah alang2 pergi waktu pagi dan klinik tu doktor nya pun baru sampai, tunggu la juga. dalam setengah jam gitu. On that day, ingatkan banyak prosedurnya, tapi tak pun. Doktor cuma tanya background dan pernah buat apa2 pemeriksaan tak sebelum ni.

Lepastu, doktor scan rahim. Doktor tunjuk rahim normal, tak de ketumbuhan atau apa2 yang tak sihat. Telur pun sihat juga. Dijangka dalam beberapa hari akan ovulasi (hari subur). First time dapat tengok rahim dan telur sebelah mana yang aktif untuk senyawakan nanti. Seronok dan lega rasanya.

Next prosedur, hubby kena hantar sperm specimen dekat pathlab. Tunggu result tu dulu. Then doktor akan analyze untuk rawatan apa next step.

Tapi kan kenapa ye, scan rahim sahaja -- bayarannya RM 80.00. Normal ke harga tuh? Hubby macam tak berapa nak puas hati sikit harga nya.

wait for the next step. chaiyok2

~until next post~

No comments:

Post a Comment

Beautiful word is recommended here ;)